Universitas Stikubank (Unisbank) Semarang Repository

ENHANCING LOCAL CONTENT ENGLISH VOCABULARY USING NON-DIGITAL FLASHCARDS TO PARTICIPANS OF BREBES CERDAS BERKARYA KINDERGARTEN

Muzanah, Siti (2023) ENHANCING LOCAL CONTENT ENGLISH VOCABULARY USING NON-DIGITAL FLASHCARDS TO PARTICIPANS OF BREBES CERDAS BERKARYA KINDERGARTEN. Undergraduate thesis, Universitas Stikubank.

[thumbnail of HALAMAN JUDUL] PDF (HALAMAN JUDUL)
Download (560kB)
[thumbnail of ABSTRAK] PDF (ABSTRAK)
Download (34kB)
[thumbnail of BAB I] PDF (BAB I)
Download (123kB)
[thumbnail of BAB II] PDF (BAB II)
Restricted to Repository staff only

Download (131kB)
[thumbnail of BAB III] PDF (BAB III)
Restricted to Repository staff only

Download (108kB)
[thumbnail of BAB IV] PDF (BAB IV)
Restricted to Repository staff only

Download (268kB)
[thumbnail of BAB V] PDF (BAB V)
Restricted to Repository staff only

Download (82kB)
[thumbnail of DAFTAR PUSTAKA] PDF (DAFTAR PUSTAKA)
Download (140kB)
[thumbnail of LAMPIRAN] PDF (LAMPIRAN)
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Belajar bahasa Inggris memang tidak mudah bagi orang yang memiliki bahasa ibu yang berbeda, namun bahasa Inggris tetap memiliki banyak manfaat untuk dipelajari. Salah satu elemen terpenting dalam belajar bahasa adalah kosa kata. Makalah penelitian ini bertujuan untuk memberikan beberapa solusi bagi siswa di taman kanak-kanak untuk meningkatkat penguasaan kosa kata bahasa Inggris mereka. Penelitian ini akan diterapkan melalui penelitian tindakan kelas kolaboratif yang dilaksanakan di kelas B PAUD Brebes Cerdas Berkarya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif-kualitatif. Berikut langkah-langkah teknik analisis kualitatif yang ada di dalam penelitian ini: 1) pengumpulan data; 2) reduksi data; 3) tampilan data; dan 4) penarikan kesimpulan atau verifikasi data. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi kelas, wawancara, dan tes. Metode pengajaran kosa kata bahasa Inggris akan diterapkan menggunakan flashcards non-digital selama dua siklus PTK. Peneliti selanjutnya akan melakukan tes pada siswa Kelas B PAUD Brebes Cerdas Berkarya pada setiap siklusnya untuk mendapatkan data dan mengetahui hasilnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Flashcard non-digital yang digunakan oleh guru sesuai untuk siswa di TK Brebes Cerdas Berkarya; dan 2) media flashcard non-digital efektif dalam meningkatkan kosakata bahasa Inggris siswa TK Brebes Cerdas Berkarya. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penggunaan media flashcard non-digital untuk siswa di PAUD Brebes Cerdas Berkarya sesuai dengan tujuan yang hendak dicapai peneliti. Learning English is not easy for people who have a different mother tongue, but the English language still has many benefits to learn. One of the most important elements of learning a language is vocabulary. This research paper aims to provide some solutions for kindergarten students to enhance their English vocabulary skills. This research will be applied through collaborative classroom action research, which is conducted in class B of Brebes Cerdas Berkarya Kindergarten. This study used a descriptive-qualitative method. The following steps are included in qualitative analysis techniques in this study: 1) data gathering; 2) data reduction; 3) data display; and 4) data drawing conclusions or verification. The data collection was carried out through observation classes, interviews, and tests. The English vocabulary teaching method will be applied using non-digital flashcards for two CAR cycles. The researcher will then conduct a test on Class B of the students at Brebes Cerdas Berkarya Kindergarten in each cycle to obtain data and find the result. The study showed the result that: 1) Non-digital flashcards used by the teacher are appropriate for students in Brebes Cerdas Berkarya Kindergarten; and 2) non-digital flashcard media was effective in enhancing the English vocabulary of students at Brebes Cerdas Berkarya Kindergarten. The conclusion of this study revealed that the usage of non-digital flashcard media for students Cerdas Berkarya Kindergarten children is compatible with the researcher's goals.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: SKR.III.05.01.0833 NIM.19.03.52.0007
Uncontrolled Keywords: Kosakata Bahasa Inggris, Flashcard Non-digital, Taman Kanak-Kanak, Penelitian Tindakan Kelas Kolaboratif English Vocabulary, Non-digital Flashcard, Kindergarten, Collaborative Classroom Action Research
Subjects: P Language and Literature > PR English literature
Faculty / Institution: Fakultas Bahasa dan Ilmu Budaya
Depositing User: Teteh Hayati
Date Deposited: 08 Nov 2023 02:39
Last Modified: 08 Nov 2023 02:39
URI: https://eprints.unisbank.ac.id/id/eprint/9776

Actions (login required)

View Item View Item